Belmond » Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Uvezu tu tíhu vůbec?
Úplně nejčastější dotaz zejména zákazníků, kteří se rozhodují mezi přívěsem a sedačkou. Poté, co nastudovali srovnání dětského přívěsu a cyklosedačky, bojí se, že přívěs, pro který se rozhodli, bude za kolem příliž těžký. OPAK JE PRAVDOU. Při přepravě dítěte v cyklosedačce investujete nemalou část sil do záchrany rovnováhy, protože dítě zkrátka sedí vysoko a zvyšuje tak polohu Vašeho těžiště. To samé platí třeba o brašnách na nosiči. Přívěsný vozík je uchycen na zadní osu jízdního kola, takže veškerý boj o těžiště jste už předem vyhráli. Přestože vozík váží daleko víc než cyklosedačka (solidní modely od 10 do 17 kg), je námaha cyklisty, táhnoucího vozík, nesrovnatelně nižší než při použití cyklosedačky. Samotná hmotnost vozíku tedy není zdaleka tím hlavním faktorem pro jeho výběr a rodiče spíše než k vlastní námaze přihlížejí k zájmům dítěte, zejména jeho bezpečnosti (viz Je skládací vozík bezpečný ?) nebo pohodlí (viz Potřebuji pro své dítě model s odpružením ?). Spolu s výrobci s myslíme, že rodiče povezou za kolem raději nějaké to kilo trubek navíc, než aby riskovali bezpečí svého dítěte.
Při tažení vozíku za kolem jsou rozdíly ve hmotnosti jednotlivých modelů zanedbatelné, oproti cyklosedačce se zdají lehké všechny.
 
Od jakého věku mohu dát své dítě do vozíku ?
Vaše dítě může vozík používat již od narození, díky speciálním vložkám pro novorozence. Děti od narození do cca 10 měsíců věku v nich mají zajištěnu vhodnou polohu s ohledem na jejich vývoj. Páteř dítěte není zatěžována axiálně, ale tlak podložky při sedolehu je rozložen na všechny obratle. Vložka navíc zajišťuje i ochranu dítěte před bočními otřesy a výkyvy. U většiny modelů můžete použít i dětskou autosedačku „vajíčko“. Pokud si nejste jisti, obraťte se na naše odborníky, poradí Vám, jak na to.
Vozíky jsou určeny pro děti od narození do cca pěti let věku.
 
Potřebuji pro své dítě model s odpružením ?
Malé děti jsou citlivé zejména na otřesy a nárazy. Nevadí jim tolik, pokud na lesní nebo luční cestě přejedete kámen nebo kořen. Pokud vozík sem tam poskočí, dětem se to spíše líbí. Naopak velmi citlivé jsou děti na déletrvající souvislé DRNCÁNÍ. Kamenitá polní cesta je přesně to, co jim vadí. Při Vašem rozhodování, zda pořídit odpružený či neodpružený vozík, vezměte v úvahu zejména POVRCHY CEST, po kterých většinou jezdíte:
Pokud převažují  UPRAVENÉ CYKLOSTEZKY, LESNÍ NEBO LUČNÍ CESTY či ASFALTKY, můžete bez pocitu provinění vůči malému cestovateli zvolit neodpružený model. Výlety plánujte s ohledem na kvalitu cest, po kterých pojedete, a když Vás zaskočí trocha šotoliny, pružně zavěšená sedačka ochrání vaše malé od nejhoršího. Navíc můžete přispět podhuštěním pneumatik na cca 1,5 Bar.
Jestliže volíte většinou HORSKÉ, KAMENITÉ CESTY  nebo se prostě nechcete při výběru trasy omezovat kvalitou povrchu, pořiďte své ratolesti ODPRUŽENÝ vozík.
Typy odpružení jsou v zásadě dva: Původní Pryžové odpružení, založené na ztlačování nebo natahování pryžového dílu, opatřeného perforací, který je vložen mezi nápravu a konstrukci vozíku a moderní LISTOVÉ odpružení pomocí listových pružin.
Výhodou pryžového odpružení je jeho cena a proto je i dnes ještě využíváno u nejlevnějších „odpružených“ dětských vozíků. Kdysi však představovalo pryžové odpružení jediné řešení a využíval jej i Chariot u modelů Corsaire CTS a Captain CTS.  Zásadní nevýhodou pryžového odpružení je skutečnost, že spolehlivě pracuje (reaguje na nerovnosti na cestě) až od zátěže zhruba 25 kg (celková hmotnost: cca 15 kg dítě + cca 10 kg vozík) a „pruží“ různě při různých hmotnostech dítěte (s lehčím dítětem méně, s těžším více).
Z tohoto důvodu přední výrobce dětských vozíků Chariot od pryžového odpružení zcela upustil a všechny odpružené modely dnes jako jediný na světě vybavuje vlastním patentovaným Listovým CAS odpružením s nastavitelnou tuhostí (na stupnici nastavíte současnou hmotnost Vašeho miminka v kg), dokonale prověřeným u modelu Cougar od roku 2002, které zajišťuje tlumení nárazů již při velmi nízké hmotnosti pasažérů a naprosto spolehlivě pracuje i při přepravě novorozenců, které chceme chránit před otřesy nejvíce. Nastavitelná tuhost navíc zajišťuje vždy stejnou funkci odpružení při různé hmotnosti dítěte.
Pokud na Vašich cestách nevystačíte s pružným zavěšením sedačky, pak je listové odpružení jediným řešením bez kompromisů.
 
Mohu s dětským přívěsem na silnici  ?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. ani po novele ke dni 1.7.2006 nijak neřeší přepravu dětí v přívěsných vozících za jízdní kola. Stejně jako silniční zákony ostatních členských států EU řeší pouze přívěsné vozíky za kolo jako takové, pro které stanovuje pouze maximální šířku 80 cm, povinnost vybavit je na zádi červenými odrazkami netrojúhelníkového tvaru a připojit jej k jízdnímu kolu pevným spojovacím zařízením. Jak je vidět, jediným prohřeškem proti liteře zákona je tedy šířka většiny dvoumístných vozíků. Všechny tři v Evropě nejprodávenější dvoumístné vozíky překračují v Evropě povolenou šířku (Croozer 535 o šest centimetrů, Cougar 2 a CX2 pak o dva centimetry - měřeno včetně gumových tlačítek uprostřed kola). Tento problém zanedlouho vyřeší právě vznikající evropská DIN norma pro dětské přívěsy za jízdní kola, která povoluje větší šířku vozíku s ohledem na přepravu dětí. Nebezpečnost jízdy po silnici ale určitě nespočívá zrovna v několikacentimetrovém rozdílu v šířce vozíku. Přestože většina našich zákazníků si pochvaluje ohleduplnost motoristů, míjejích nebo předjíždějících dětský přívěs, nikdy nevíte, na koho natrefíte, a proto se silnicím, ať už máte dítě v přívěsu či sedačce, prostě vyhýbejte.
Pokud to jde, silnicím se vyhýbejte. Zákonů je spousta, ale zdraví máte Vy a Vaše dítě jen jedno.
 
Je skládací vozík bezpečný?
Předpokládáme-li, že při výrobě vozíku byly použity kvalitní materiály dostatečné pevnosti, pak právě systém skládacího mechanizmu ovlivňuje bezpečnost malých pasažérů ze všeho nejvíc. V zásadě lze rozdělit ve světě používané metody skládání na rozebírací a kompaktní.
U rozebíracího skládacího systému se k rámu podlahy sklápí přední a zadní stěna vozíku (PŘEDOZADNÍ SKLÁDÁNÍ) nebo levý a pravý bok vozíku (LEVOPRAVÉ SKLÁDÁNÍ). V sestaveném stavu jsou obě stěny vzájemně spojeny závlačkami. Pokud se sklápějí boky vozíku, jsou vzájemně spojeny příčnou vzpěrou. Jde o materiálově i technicky nejméně náročnou konstrukci, dnes ještě stále používanou u nejlevnějších dětských vozíků (Kiddy Van 101). S levopravým rozebíracím skládáním se dnes setkáte jen u nákladních vozíků (Croozer Cargo) a vozíků pro psy (Croozer Dog).  Jedinou výhodou ROZEBÍRACÍHO systému skládání je úspora materiálu a tedy nižší cena a hmotnost vozíku, největší nevýhodou je kromě obtížnosti samotného skládání a rozkládání (z vozíku je třeba zcela sejmout potah, poté oddělit stěny pomocí závlaček a teprve pak je sklopit dolů) zejména nízká tuhost konstrukce, omezující bezpečnost přepravovaných dětí zejména při převržení nebo čelním nárazu. 
KOMPAKTNÍM systémem skládání jsou vybavovány vozíky opatřené vícerámovou konstrukcí (kromě rámu podlahy, rámu čelní  stěny a rámu zadní stěny disponují i samostatným rámem zádové opěry. Tyto vozíky jsou tedy robustnější a pevnější. Skládací mechanizmus zajišťuje při složení velmi přesné vzájemné míjení rámů bez potřeby použití síly, bez jakéhokoli opotřebení bez ohledu na četnost skládání. Přesto je složení či rozložení vozíku dílem okamžiku, jediného pohybu po odjištění mechanizmu. Pro svou náročnost je uvedený systém využíván renomovanými výrobci výhradně pro dětské přívěsy střední, vyšší a nejvyšší třídy (v celém světě pouze Croozer a modely Chariot CTS). Nevýhodou KOMPAKTNÍHO systému skládání je větší materiálová náročnost a tím mírně vyšší hmotnost (Croozer) nebo cena (Chariot). Jnednoznačnou výhodou je však dokonalá tuhost konstrukce vozíku, který je odolný vůči všem typům namáhání a samozřejmě snadnost složení či rozložení jediným pohybem bez nutnosti sejmutí potahu. Všechny kompaktní vozíky z naší nabídky byly prověřeny crashtesty na čelní náraz i převržení.
Vícerámový vozík je nejbezpečnějším řešením. Díky modernímu kompaktnímu skládání vozíku jej navíc složíte jediným pohybem.
 
Proč nemají vozíky lehací polohu?
Protože bezpečí pasažérů bylo upřednostněno před jejich pohodlím. Vodorovná lehací poloha neumožňuje, aby děti byly bezpečně připoutány. Děti musí být bezpečně připoutány, aby byly při prudkém brzdění nebo čelním nárazu ochráněny před sklouznutím ze sedačky a kontaktem s konstrukcí vozíku. Sedoleh, ve kterém se děti ve vozících přepravují, jim zajistí dobrý výhled i pohodlný spánek.
I tady platí: bezpečnost především. Sedoleh je nejen bezpečný. Je i pohodlný.
 
Musí dítě ve vozíku používat přilbu?
Používání přileb dětmi ve vozících není povinné. U vozíků robustní konstrukce s předozadním systémem skládání z naší nabídky není ani nutné. Konstrukce těchto vozíků je navržena tak, aby se hlava dítěte při nárazu nebo převržení vozíku nikdy nedostala do kontaktu s vozovkou nebo konstrukcí vozíku. Malí cestovatelé tak mohou pohodlně spát, aniž by jim hlava obtěžkaná přilbou spadla na prsa. Přesto použití přilby nic nebrání, pokud se pro ni rozhodnete.
Použití přilby pro Vaše dítě Vám nikdo rozmlouvat nebude. Konstrukce našich vozíků však ochrání Vaše dítě i bez ní.
 
Mohu odstranit tlačné madlo při tažení za jízdním kolem?
Ano, bez problémů. Ve skutečnosti však madlo zvyšuje bezpečí: zabraňuje cyklistům za vozíkem jezdit příliš blízko a v případě nehody slouží jako dodatečný stabilizátor. Je také velmi praktické pro manévrování s odpojeným vozíkem.
Madlo zvyšuje bezpečnost dětí uvnitř vozíku a může se hodit přo manipulaci během výletu.
 
Mohu používat svůj vozík v jakémkoliv počasí?
Ať prší, fouká nebo praží slunce, děti jsou ve vozíku vždy dobře chráněny. Přehoz proti dešti chrání proti chladu, větru a vlhku. V chladném počasí můžete přikrýt své děti vlněnou přikrývkou nebo jim zabalit nohy do teplého vaku na nohy. A v letním počasí, kdy je skutečně horko, můžete upevnit zadní límec dopředu jako sluneční clonu. Síť proti hmyzu účinně chrání prosti špíně a mouchám a umožňuje výměnu vzduchu pro příjemné chlazení.
Na horko, zimu, sníh a průtrž mračen jste vybaveni. Býváte-li celý den v dešti, pořiďte si k Vašemu vozíku pláštěnku.
 
Musím v noci připevnit světla na svůj vozík?
Tak jak používáte v noci své jízdní kolo, můžete chtít občas za tmy táhnout vozík za jízdním kolem. Tím však zakryjete zadní světlo tažného jízdního kola. Proto potřebujete dodatečné zadní světlo na přívěsu, zadní odrazky a reflektivní pásky na vozíku nejsou samotné dostatečné ! Zadní světlo patří na levou stranu. Doporučujeme moderní bateriová zadní světla. Ta jsou založena na vysoce svítivých diodách, které spotřebovávají velmi malé množství energie a mají dlouhou životnost.
Přídavné diodové světlo stojí pár korun. Cena zdraví či života Vašeho malého cestovatele se vyčíslit nedá.
 
Potřebuji skutečně oboje – kočárkovou sadu a sadu pro jogging a in-line?
To záleží pouze na tom, kam se chcete se svých vozíkem vydat: s malými kolečky kočárkové sady je možné s vozíkem velmi snadno manévrovat a prakticky se sním lze otočit i na místě. Je ideální pro klidné tlačení po rovné zemi. Se sadou pro běh může být vozík nejen tlačen velmi rychle, např. na běžeckých trasách, můžete se s ním také procházet po hrbolatém terénu (lesní cesty, pole, pláže, štěrkové cesty apod.).
Chcete-li vozík používat jako plnohodnotný „sporťák“, pořiďte si jak kočárkový, tak joggingový set.
 
Musím vytáhnout kočárková kolečka z mého vozíku při tažení za kolem?
Ano, vždy! Pokud se dostanou kočárková kolečka do kontaktu se zemí, místo toho, aby byla vytažena do parkovací polohy nebo uložena v zavazadelníku, mohou při přejíždění nerovností (např. obrubníku) zablokovat vozík. To může vychýlit tažnou tyč nebo narušit rovnováhu vozíku.
Kočárkový set za kolem nikdy nepoužívejte. Berte jej ale vždy s sebou. Nevíte, kdy se kolečka budou na výletě hodit.
 
Jak se mám o vozík starat ?
Starat se o vozík je velmi snadné. Látkové části mohou být čištěny čistícími prostředky a vodou. Nepoužívejte prostředky s drsnými čistícími částečkami. Hliníkové části otírejte mastným hadrem, paprsková kola by měla být každoročně odborně vycentrována. Plastiková kola nevyžadují žádnou zvláštní údržbu. Pokud odložíte vozík na delší čas stranou, měli byste zajistit, že před tím, než jej např. překryjete plachtou, jsou veškeré části suché, abyste jej ochránili před plísní textilních částí.
Raději se nás na údržbu po sezoně zeptejte nebo nám ji svěřte. 

Belmond Group - tradice již 20 let.